Kunming till Calcutta 17 november - 10 december 2016

Calcutta, Indien 8 december - reserapport av Bodil Einarsson

En heldag i Calcutta bland myllret av alla människor och fordon. Calcutta var huvudort- och huvudstad från 1690 till 1911 då britterna kom hit med ostindiska kompaniet i slutet av 1600-talet.

Fattigdomen är påtaglig överallt men främst såg vi det vid Howran Bridge som går över Hooghly River. Här var många nere för att göra sina morgonbestyr i floden. På blomstermarknaden strax intill var det trångt och fullt med blommor i alla de färger. Naturligtvis besökte vi också Victoria Memorial Hall. Englands svar på Taj Mahal till minne av drottning Victoria som dog 1901.

Imorgon blir det ett besök i Moder Teresas hem innan vi har lite egen tid och därefter hemfärd till Sverige. Vi har haft 3 mycket bra veckor med omväxlande klimat och upplevelser i de tre länderna Kina, Burma och Indien. Allt har inte blivit som tänkt men det är ju så världen fungerar och en del av resandet för vi reser ju på våra landvärdars villkor. Världens Resor och Jörgen har gjort det till en oförglömlig upplevelse.

Kohima​, Indien 6 december - reserapport av Bodil Einarsson

Då kom vi så till den efterlängtade Näshornsfågelsfestivalen. Den pågår i 10 dagar från 1 december och här samlas många etniska minoriteter för att ha en gemensam festival med sång, dans och uppträdande. Det är den 17:e gången den går av stapeln och det var också 17 olika etniska grupper på plats. Var och en hade byggt upp sin egen hydda med saker specifikt hemmahörande för just dem. Förutom att gå runt och se alla klädda i sin utstyrsel var det också ett framträdande av dem. Vi fick se 8 olika grupper uppträda när vi var där bl.a. kuki och sumi.

På eftermiddagen åkte vi till en gammal by, Khonoma, uppe i bergen som är sevärd pga sitt läge och de fantastiska risodlingar de har.

Loktak Lake​, Indien 4 december - reserapport av Bodil Einarsson

Största begivenheten idag var båtturen på sjön Loktak som ligger ca en timmes körning söderut från Imphal. Loktak ligger i en nationalpark  och kallas här för den flytande nationalparken. Här finns också Sangaihjorten men som är mycket skygg och svår att se.

I sjön finns dessa flytande plantor, sk. phumdis, som hotar att växa igen hela sjön. Tillsammans bildar de flytande öar som man kan bosätta dig på. De flesta använder sina "husbyggen" som utgångspunkt för det fiske som bedrivs i sjön."

Imphal, Indien 3 december - reserapport av Bodil Einarsson

Planet från Calcutta till Imphal i delstaten Manipur var dryga timmen sen. Vi är nu inne på sista tredjedelen av resan och ser framemot Näshornsfestivalen i Nagaland som gruppen innan precis har lämnat. Tillbringade del av eftermiddagen på den stora marknaden i Imphal där det enbart är kvinnor som är försäljare

BaganBurma 30 november - reserapport av Bodil Einarsson

Vi färdas söderut mot Bagan och stannar till i en liten by. Gör en trevlig promenad i byn och ser hur vardagslivet ter sig. Besöker ett hem där man tillverkar rökelsestickor på precis samma sätt som vi rullar cigaretter. Vi fick också möjlighet att besöka den lokala skolan där elever sitter fyra och fyra i samma bänk.

Väl nere i Bagan, den stad som varit landets huvudstad längst tid, beger vi oss genast ut för att se några av alla tusentals pagoder som finns här. En del är från 1000-talet och därefter fyllts på efterhand. Solnedgången var fin om än skymd av molnen.I morgon har vi egen tid då de flesta hyr elmoppe och far runt bland pagoderna och vi andra 3st, åker upp till Mt Popa."

MonywaBurma 29 november - reserapport av Bodil Einarsson

Idag tog vi oss över Chindwinfloden till ett grottkomplex där små grottor är uthuggna i berget och där många, många buddhor placerats. Runtomkring sprang apor med hopp om att få något att äta.

Ännu fler småbuddhor, drygt 500 000, finns i den största pagoden, Thanboddhay Payad. Strax utanför finns dock den största, världens längsta Buddha, som är 130 m hög.

Kyauk MyaungBurma 28 november - reserapport av Bodil Einarsson

Från Mandalay kör vi nordväst mot Monywa. I Kyauk Myaung ligger Burmas krukmakarstad vid Irrawadyfloden. Här tillverkas allt från mindre krukor till de jättestora som kan rymma 400 liter. Allt sker för hand från blandning av röd och gul lera som trampas ihop av bara fötter till drejning och eldning i gamla ugnar som vedeldas dygnet runt vid bränning. Krukorna skeppas sedan söderut längs med floden.

Mandalay, Burma 27 november - reserapport av Bodil Einarsson

Jadeindustrin är mycket stor i Burma. Den står för ca 50% av landets BNP. Det är framförallt i norra Burma den finns och det mesta säljs till Kina.

På eftermiddagen hade vi egentid. Dock ville de flesta ta båten på Irrawaddayfloden till det stora templet Mingun som skadades svårt i en jordbävning 1889. Byggnationen påbörjades 1790 men avslutades aldrig då man trodde att kungen skulle dö då. Imorgon nya äventyr norrut till Monywa.

Mandalay, Burma 26 november - reserapport av Bodil Einarsson

En heldag i Mandalay med omgivningar där vi började med att besöka olika hantverkare. Det är stor business med att göra buddhafigurer i marmor som är ett hårt och slitsamt jobb men ändå eftertraktat. Likaså är träsnideri, broderi och mässingsfigurer.

Vi fick också möjlighet att besöka ett munkkloster i Sagaing. Här finns och verkar ca 400 noviser och munkar i olika stadier av inlärning. Vi kom precis till deras huvudmål vid 10.30 och de blev tilldelade ris och möjligen något mer. Nästa mål är frukost 05.00. Däremellan reciterat de texter och har lektioner i sin lära.

På väg tillbaka hade vi tur att även få syn på unga nunnor.

Avslutade dagen med att se solnedgången vid teakbron, U Bein Bridge, som är världens längsta teakbro 1,2 km lång och byggdes redan 1848."

Pyin Oo Lwin, Burma 25 november 2016 - reserapport av Bodil Einarsson

Orten ligger uppe i bergen utanför Mandalay och militären hade en närvaro här. Den blev en sommarresort för britterna när de var här under 1900-talet. Många av deras hus finns fortfarande kvar. Vi besökte marknaden och munkarna gick runt och fick gåvor i form av pengar och mat. Kvinnor och flickor använder thanaka som de smetar ut på sina kinder. En sed sedan 2 000 år och som görs av thanakaträdets bark, trä eller rot.

Åkte höst och vagn runt byn och avslutade med en rogivande promenad i Botaniska Trädgården.

Efter ankomst till Mandalay besökte vi pagoden Kuthodaw Paya. Här finns de heliga buddhistiska skrifterna inkarvade i 729 marmorplattor.

Nu har vi kommit till varmare breddgrader.

Heshun 23 november 2016 - reserapport av Bodil Einarsson

Heldag i Heshun som är en gammal kulturort. Jadeindustrin har och är stor här och många har gjort sig rika. Det märks inte minst på flera gamla, pampiga hus. Heshun ligger naturskönt omgiven av vulkaner. I området finns ca 200 st men ingen är aktiv som tur är. Vi gick upp till kraterkanten på en av dem tillsammans med en massa turistande kineser. På närmaste orten, Tengchong, bor många av Dai-folket och här åt vi en typisk lunch som serverades på en rundel. Det blev både larver och gräshoppor. Imorgon lämnar vi Kina och flyger till Mandalay i Burma.

Naodeng 21 november 2016 - reserapport av Bodil Einarsson

Hela dagen tillbringade vi i Naodeng. Vår lokale guide följde oss under förmiddagen. Hans anfader kom hit för längesen för att se till att skatt betalades på saltet som man utvann. Vi fortsatte uppför berget till ett tempelkomplex där det samlats tempel för konfuciaismen, taoismen och buddhismen .Nere i byn besökte vi några privata hem, bl.a. guidens, som var bland de äldsta. Här förvaras de lufttorkade skinkorna och majs där det finns plats. På eftermiddagen ett besök hos den lokale örtmedicinläkaren och hans förråd. Det är kallt här på morgonen, ca 6 gr men drygt 20 gr på dagen. Klar och härlig luft.

Nuodeng 20 november 2016 - reserapport av Bodil Einarsson

Weishan har gamla välbevarade kvarter att strosa runt i. Även om en del har återuppbyggts i gammal stil. Den lokala marknaden var livlig med stor kommers. Hit kommer lokalbefolkningen och flera etniska minoriteter som Yi och Hui. I Kina finns officiellt 56 olika minoriteter men flera av dem har undergrupper. Alla har sina språk.

Vi strosade också förbi nudelmakaren som hade sina nudlar på tork.

Bussen tog oss vidare västerut till en kulturskyddad ort, Dong Lianhua, som är en muslimsk by. Här åt vi lunch i ett privat hem.Slutorten för dagen var den lilla byn Noudeng. Här bor Bai-folket och orten är mest känd för sin salttillverkning för i tiden och torkade skinkor. Byn ligger uppför en bergssluttning så mulor fick ta vårt bagage till våra boenden."

Kunming 18 november 2016 - reserapport av Bodil Einarsson

Efter en mindre försening från Peking landade vi i Kunming i södra Kina. Det blev middag direkt på restaurangen Flying Tigers. Uppkallad efter de amerikanska flygare som räddade kineser från den japanska krigsmakten under 2:a världskriget. Maten var god och stark. "