Stora tågresan genom Asien november 2022

Stora tågresan genom Asien - med tåg och båt från Bangkok till Tokyo

Drömmen om en panasiatisk järnväg går tillbaka till de europeiska kolonial­makternas tid i Kina och Sydost­asien. De ville länka samman sina fragmen­tera­de järnvägs­system till ett. Man ville bygga tåg­linjer som samman­förde Singapore med Kina och Indien med Indo­kina. På grund av världs­krigen för­verk­liga­des inte drömmen. År 2006 togs idén upp igen och Trans Asian Railway Network-avtalet tecknades mellan 18 länder. Inom ramen för detta avtal byggs rutten Kunming–Singapore. Den ska gå från södra Kina via Vien­tiane, nord­östra Thailand, Bangkok och Malaysia för att sluta i Singapore. Samman­länkat med Vietnam, Kambodja och Myanmar så får den nya hög­has­tig­hets­järn­vägen en längd på 6600 km. De asiatiska länderna länkas samman med de mest ambitiösa hög­hastig­hets­pro­jekten i världen. Japan var först ut av alla med Shinkansen tåg till Tokyo OS 1964. Kina har byggt mer hög­hastighets­järn­väg de senaste tio åren än vad resten av världen byggt järn­väg totalt sett sedan andra världs­kriget.

Vår resa börjar i Thailand där järnvägen genom Isaan­regionen har sina rötter helt tillbaka till kung Chulalongkorn och 1892. Det blir en intressant kontrast till höghastighetstågen vi senare reser med. En ny järnvägs­station ska öppna i Bangkok 2022 och hög­hastighets­linjen är planerad att invigas 2023, så snart är denna upplevelse ett minne blott. Laos har knappt järnväg och börjar med hög­hastighets­tåg från start. Rälsen mellan Kunming och Vien­tiane ska öppna på landets national­dag den 2 december i år. Därmed ges möjlighet att resa med tåg hela vägen från Bangkok till Tokyo, så när som på sträckan mellan Shanghai och Osaka. Vi blir lite av pionjärer för framtidens resande i Asien!

I nordöstra Thailand möter vi det genuina Thailand med ett kulturarv från Angkor­rikets storhets­dagar. Här är vår färd­ledare, Per Sundbergs, hem­trakter sedan årtionden. Resan fortsätter sedan genom det natursköna Laos. Laotier och thailändare är brödra­folk på var sin sida om Mekong­floden. Innan fransmännens entré som kolonial­makt såg man aldrig den mäktiga floden som gräns­sättande utan som en länk. Med det helt nya tåget reser vi sedan genom södra Kinas karst­landskap, befolkat av talrika minoritets­grupper. Framme i Shanghai väntar färjan och med slowboat färdas vi mellan finans­metropolerna Shanghai och Osaka. I Japan fortsätter vår resa med tåg och vi utforskar Kyotos kulturarv, njuter av vyer över Fuji och avslutar i Tokyos traditionsbundna, tidlösa modernitet.

Resan är planerad under perioden då taifolken tackar vattengudinnan för regnperiodens vatten till rismarkerna, vilket firas med den graciösa Loi Krathongfestivalen. Flytetyg med blommor och stearinljus driver på floderna och ljuslanternor lyser upp himlen. När vi cirka tre veckor senare anländer till Japan ”brinner lönnarna” och höstfärgerna är normalt sett som vackrast.

Färdledare
Ledare för resan är Per Sundberg som har en gedigen erfarenhet av Asien. Han är bosatt i Chiang Mai i norra Thailand och har planerat och lett rundresor i Asien sedan 1998. Han talar thai och har bott både i Peking och Tokyo. Per är historiker med en passion för kulturer och människor.

Resefakta

Budgeterat pris: 75 000–100 000 kr
Tid: 3–4 veckor i november 2022 
Intresseanmälan: Enklast gör du din intresseanmälan genom att klicka på länken och fylla i formuläret: INTRESSEANMÄLAN 
Självklart kan du också kontakta Lotta och Anna-Karin på Gränslösa Resor, e-post info@granslosaresor.se eller telefon 0151-209 00

 Mer information kommer under hösten/vintern till dig som anmält intresse!